Art Deco

Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes (1925)

Yvonne Serruys was een kunstenares met een zeer uiteenlopend oeuvre. Ze was als het ware steeds mee met wat er in de kunstwereld als "modern" werd gezien. Dit was ook het geval voor de Art Deco. Serruys, die actief deel nam aan het tentoonstellingswezen, was ook deel van de Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes van 1925, waar de stijl haar naam aan zou overhouden. Omdat zij door haar huwelijk met Pierre Mille als Française werd gezien, maakte ze deel uit van de Franse afdeling van de tentoonstelling. In deze afdeling werd er veel aandacht gehecht aan beeldhouwkunst. Serruys nam deel met haar werk Leda met de Zwaan. Naast haar exposeerden beeldhouwers als François Pompom, Alfred Jean Halou, Lucienne Heuvelmans, Louis Dejean en nog enkelen meer. 

 

Art Deco Architectuur

Serruys werkte doorheen haar carrière samen met een aantal architecten, zowel voor publieke als privé projecten. Zo kreeg ze ook de kans om beelden te ontwerpen voor de tuin van de Villa Leïhorra in Cibourre, dicht bij Biarritz. De villa wordt omschreven als een parel van de Art Deco.  De architect was Joseph Hiriart, iemand waar Serruys meerdere malen mee samenwerkte. Hij was de schoonzoon van de opdrachtgeefster, Madame Signoret. Serruys ontwierp een beeld van een kind met een ooievaar voor de tuin van de villa. Naast Serruys kregen nog een aantal andere kunstenaars de kans om mee te werken aan het project. De meester glasmaker Jacques Gruber, de keramist Cazaux, de ensemblier René Prou, de glasmaker Daum, de paysagist Gelos en de ijzerbewerker Jean Schwartz droegen elk hun steentje bij aan het ontwerp. Hiermee is de villa een perfecte illustratie van het idee van een "ensemble", dat zeer belangrijk was binnen de art deco stijl.