Auteur / Beeldhouwen met tekst
De signaturen en typografie in het werk van Yvonne Serruys
Dit onderzoek gaat dieper in op de belettering in het werk van de geletterde Yvonne Serruys. Haar interesse in literatuur en woord uit zich in haar beeldende oeuvre.
Signatuur en monogrammen
Enerzijds ligt de focus op haar verzorgde signatuur en monogrammen. In de beeldhouwkunst wordt er opvallend minder gesigneerd door de auteur wanneer men de vergelijking maakt met de schilderkunst. Yvonne Serruys daarentegen bracht haar naam op een relatief grote hoeveelheid beelden na. Kan dit te verklaren zijn aan haar eerdere carrière als schilder? Haar sierlijke en verzorgde signatuur sluit aan bij het vrouwelijke karakter van haar oeuvre. Dit getuigt ervan dat ze bewust de esthetische kant van de signatuur herkent en niet louter het erkende auteurschap najaagt.
Onderschriften in het beeldhouwwerk
Anderzijds ligt de focus op de gebeitelde onderschriften in het beeldhouwwerk. Hiervoor worden drie beeldhouwwerken toegelicht waarbij het tekstuele belicht wordt: La Tentation (ca. 1926), Monument voor Emile Claus (ca. 1925) en Monument Albert Samain (1931). De duidelijke invloed van Art Deco en het modernisme manifesteert zich in de geometrische vlakken, lijnen en balken, die ook typografisch zijn. Haar activiteit als auteur voor het Franse tijdschrift Arts et Métiers Graphiques in Parijs bracht haar mogelijks ook inspiratie voor de belettering van haar beeldhouwwerk. In het tijdschrift verschenen naast design- en reclame objecten ook de typografische nieuwigheden. In de jaren twintig en de vroege jaren dertig bestond er nog geen Belgisch equivalent van dit tijdschrift. In de lijn van de Art Nouveau beweging, slaagt Yvonne Serruys er in om haar werken als een eenheid te ontwerpen waarbij de tekst met aandacht wordt verzorgd, in een bepaalde stijl. Het Monument Albert Samain (1931) bijvoorbeeld voorzag ze van een sobere typografie, passend bij het oeuvre van de dichter. Ze zal tekst dus niet als iets apart ontwerpen, maar steeds in relatie tot het beeld.