Oriëntalisme in de Messager

Mummie uit Messager 1823

Mummie tentoongesteld in het salon van de Société royale des Beaux-Arts in Gent

Abstract

‘L’Égypte semble être partout…’, dit schreef historicus Eugène Warmenbol (1956), verwijzend naar de ‘egyptomanie’ van het negentiende-eeuwse België. Deze fascinatie voor Egypte kan ook teruggevonden worden in de Messager. Ik zal in dit artikel dan ook de invloed van het oriëntalisme op de Messager onderzoeken. Het onderzoek focust zich op één specifieke regio in ‘het Oosten’, namelijk Egypte. Een eerste onderzoeksvraag die in dit onderzoek uitgewerkt zal worden is: ‘Hoe kan de interesse van de Messager in (het oude) Egypte verklaard worden?’. De interesse voor Egypte in negentiende-eeuws België is niet zomaar uit het niets ontstaan, maar kan verklaard worden door allerlei diplomatieke en economische factoren. Vervolgens zal de vraag ‘In welke mate heeft oriëntalisme een impact gehad op hoe er in de Messager over (het oude) Egypte geschreven werd?’ aan bod komen. Ik zal dus met andere woorden onderzoeken of (het oude) Egypte op een stereotiepe manier wordt voorgesteld in de Messager. Mijn onderzoek bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt algemeen een beeld geschetst van de geschiedenis van het oriëntalisme en de egyptologie in het België van de negentiende eeuw. Vervolgens ga ik in het tweede deel dieper in op het oriëntalisme in de Messager zelf. Met dit onderzoek wil ik zodoende de bijdragen uit de Messager over Egypte in hun historische context plaatsen.