Zaak 2 (1932, Asper)
(Jolien Verdoodt)
De hoeve, gelegen op het platteland in Asper, werd bewoond door het echtpaar RP en MM en hun knecht RM. De woning is een tweewoonst waarvan enkel het linkse deel in beeld is gebracht. In het andere gedeelte woont de broer van MM met zijn vrouw. De heer RP, eigenaar van de woning, is van beroep landbouwer.
De hoeve, naast de woning zelf, bestaat verder nog uit twee stallen, een hof en een moestuin. Op de foto’s zijn drie van de vier leefruimtes te zien: op het gelijkvloers is er de kamer aan de achterzijde van het pand die mogelijk dienstdeed als woonkamer of eetkamer en op de bovenverdieping twee slaapkamers. De kamer die overblijft is de keuken, mogelijk een woonkeuken, waar gezien het beroep van de bewoners waarschijnlijk het meeste in werd gewerkt en geleefd.
Wat de drie gerepresenteerde ruimtes gemeenschappelijk hebben is dat ze sober ogen. Behalve beneden een schilderij van een Maria of moederfiguur met kind en boven in de slaapkamer een Jezus aan het kruis hangt er weinig aan de muren en is er geen overbodige versiering te vinden. Ook de meubelen die aanwezig zijn in de woning zijn in de eerste plaats praktisch. In de eetkamer bevindt zich namelijk een ovale of ronde tafel in Louis Philippe stijl met mogelijk wieltjes onder om te kunnen verplaatsen. Er zijn ook meer dan vier tafelpoten aanwezig wat wijst op de mogelijkheid dat de tafel uitgerekt kon worden zodat er meer mensen konden bijschuiven aan tafel. De verkleuring en slijtage onder de tafel bevestigt dat men hier vaak gebruik van maakte. Dat in deze kamer waarschijnlijk volk werd ontvangen en samen werd gezeten kan men ook bewezen zien in het florale en gestreepte behang dat mogelijk van Usines Peters-Lacroix kwam en van iets duurdere smaak getuigt. Dit verschilt met het meer ouderwetse papier in de slaapkamer, alsook met het goedkopere Art Deco behang in de kamer van de knecht.
De slaapkamer van het echtpaar is het meest aanwezig op de foto’s. Het is een goed verlichte, sobere maar evenwichtige ruimte en wat vooral de aandacht trekt is het donkerhouten, Barokachtige bed dat assorti is met de kleerkast. Deze meubelen zien er rijkelijk uit in een verder bescheiden interieur. De vlekkerige plankenvloer wordt bedekt door minstens 4 tapijten en de ruimte wordt alleen nog gevuld door een schouwmantel, deels behangen, met allerlei religieuze objecten op. Het gehaakte stofje eronder correspondeert met het textiel dat op de luster hangt en is mogelijk door de vrouw des huizes zelf gemaakt. De inrichting beantwoordt aan het moderne idee dat een slaapkamer sober, praktisch en hygiënisch moet zijn.